Det er et spørsmål vi ofte får. Og det er ikke et enkelt svar på det. Det enkleste svaret er langsiktighet, som med så mye annet. Så hva er det litt lengre svaret da?
La oss ta det enkle først. Langsiktighet nevnte vi allerede i ingressen – da sier det seg selv at det å fort gi opp aktiviteten er oppskrift på å ikke lykkes. Det er også stor sannsynlighet for å mislykkes om en ikke holder en tett dialog med oss i Venezu når en aktivitet er satt i gang. Skal vi i Venezu være din forlengede arm ut i markedet, og representere dere, er det alfa og omega at vi holder en tett dialog. Ofte er det små ting eller spørsmål som er avgjørende for vår (gode) fremdrift og da trenger vi svar på de vi lurer på. Andre gangerer det faktiske beslutninger på hvordan vi skal respondere til markedet og prospects som er avgjørende for god møtebooking. Tett dialog og ukentlige statusmøter: da har vi sikret det viktigste.
Det sier seg selv at det å matche en god møtebooker med dere som kunde er viktig. Et godt prosjekt er som regel personavhengig. Se også et annet blogginnlegg på siden vår om hva som kjennetegner en god møtebooker. Vi snakker mye om personen som ringer, men det sitter også i veggene for å si det slik: «invisible assets» er kunnskap som ikke kan kjøpes, men som er en integrert del av selskapet vårt.
Noen ganger er det små ord og vendinger som avgjør om pitch/script for ditt produkt fungerer i møtebookingen. Det skal ikke høres påtatt ut, det skal flyte muntlig og man må ofte komme fort til poenget når det er på telefonen. Venezu har laget en egen bok om møtebooking og pitch. Denne ligger på våre sider her under «andre tjenester». For å oppsummere så ønsker du å være høflig, ofte komme kjapt til poenget, bygge verdi i samtalen, avklare behov (samt innhente informasjon) og close et godt møte. Det høres enkelt ut – det er ikke det! Ingen står bak flere B2B-møter i Norge enn Venezu’s Stein Dale. Hver pitch vi benytter er enten skrevet eller kvalitetssikret av han. Det i seg selv er en garanti for at det blir så bra som mulig under en møtebookingskampanje.
Ringelister. For å si det på godt norsk: «shit in, shit out». De av kundene våre som legger litt egeninnsats, jobb og kjærlighet i ringelistene vi skal bruke får et bedre resultat enn de som nesten ikke bruker tid på dette. Tenk målgruppe som geografi, størrelse, omsetning, antall ansatte m.m. Har dere lister som dere har fra egen CRM-base som kanskje kan benyttes? Dette er ofte gode navn som ikke er fulgt godt nok opp av ulike grunner. Har dere mange som har abonnement på nyhetsbrev? På tide å ringe mange av dem! Vi er uansett behjelpelige med å skaffe gode ringelister for møtebookingen. Vi i Venezu har høy egeninteresse av at våre møtebookere skal ha så gode lister som overhodet mulig.
Noe av det viktigste for å booke et godt møte er ofte å ha en dialog, følg den opp med en mail og kontakt vedkommende igjen. Her tenker veldig mange at “siden de sa send meg en mail, så var det sikkert ikke så interesserte”. Faktum er at vi ser en høyere suksessrate på telefon nummer to etter den første cold-call når vin har sendt mail (vi booker mye møter på den første samtalen også, bare så det er sagt). De vi ringer ber ofte om en mail for å lese seg opp, se om det er interessant og for å indirekte sjekke om de som ringer er seriøse og følger opp. Og de sier det fordi at de kanskje var travle der og da. Derfor trenger vi informativ informasjon å sende ut: best er det om det er en one page PDF med litt informasjon om produktet ditt, litt om selskapet og kontaktinformasjon til dere. Vi i Venezu sørger for å få sendt dette ut, følger opp leder dette frem til et møte for dere.
Opplæring av våre møtebookere er også en viktig og sentral aktivitet. Dere deler deres kjernekompetanse med oss, kommer med innspill, gir oss råd og bidrar til å øke vår kompetanse. Dette satt sammen med det vi er gode på nemlig kalde samtaler, bygge salgspipe, generere leads og booker møter så skal vi sørge for at det blir en value added aktivitet. Vi vet at med gode resultater kommer flere oppdrag. Det må være win-win for begge parter når vi jobber sammen med å booke møter.
Andre viktige ting for å lykkes: gi oss tilgang til CRM, mail (om mulig) og kalender. Da fikser våre flinke møtebookere alt for dere fra A til Ø. Da gjenstår det bare for dere å komme til Å - få closet salget! (Vi vet at det er lett å si og at det er mye jobb som gjenstår etter et møte er avtalt og gjennomført) Vi anbefaler deg også å se under “Andre tjenester” på Venezu sin webside. Her kan du laste ned alt du trenger av informasjon om møtebooking - også om du vurderer å gjøre dette selv!
Om du ikke ønsker å ringe selv så ser vi frem til å høre fra deg! Sammen skal vi lykkes med å øke salget ditt!