Det finnes ikke én standardoppskrift for en god møtebooker, det handler om å finne rett person med rett energi, kunnskap og tilnærming til akkurat ditt oppdrag.
Vi i Venezu får ofte spørsmål fra kunder om vi har en god møtebooker som passer til å jobbe med akkurat deres produkt eller tjeneste, og at det de selger er komplisert: «har dere en slik ressurs som kan booke gode møter for oss?» Det har vi. Våre medarbeidere har erfaring med å snakke om både tekniske og kompliserte produkter og tjenester, og samtlige har enten bachelorgrad eller masterutdanning.
Det man egentlig stiller er et indirekte spørsmål om vi har en møtebooker som har følgende kvalifikasjoner:
Samtidig er det ikke alltid like rett frem hva man som bedrift faktisk trenger. For noen oppdrag er ikke møtebookeren du trenger den profilen du så for deg i utgangspunktet. Ønsker du å promotere for eksempel et seminar fungerer en annen formidling enn ved møtebooking best, blir det for pushy er risikoen for no-shows høyere.
Er du en IT-distributør ønsker du heller ikke å være skikkelig «rå» mot forhandlerne dine. Profesjonell, tillitsfull, lyttende og med god formidling er slik man skaper verdi her.
Noen ganger beveger vi oss over på områder der vi kanskje trenger en personlighet og energi som kanskje ikke alle setter like stor pris på. Her skal det ringes mange telefoner, den som ringer vil få mange «nei» og en må kanskje takle mange avvisninger som ikke er av det hyggelige slaget. Samtidig må moral, positivitet og energi holdes oppe. Det er ofte dette mange forbinder med møtebooking.
Poenget vårt er at det ikke er et standardsvar på hva som er best for akkurat ditt oppdrag, men det er nettopp dette som er en sentral del av det vi gjør for kundene våre. Vi matcher ditt behov med den (møtebookeren) vi mener er best for å løse ditt oppdrag.
Videre ser vi at en del snakker om AI i møtebooking nå. Det vil helt sikkert etter hvert kunne bidra til å finne prospects og avdekke behov, og allerede finnes det ulike løsninger for å bruke AI til å sende ut massemail for å booke «automatiske» møter til bedrifter. Samtidig mener vi at man ikke kommer unna en direkte kontakt med prospects for å bygge en langvarig relasjon, spesielt om det er snakk om mer komplekse løsninger og tjenester.
Dette med AI og møtebooking minner oss litt om hva som skjedde for noen år siden. Da ble vi fortalt at digital markedsføring skulle erstatte alt av møtebooking og i mange år har vi fått spørsmål om «er ikke møtebooking helt ute da?» Vårt svart til det er at People do business with people. Vi i Venezu tror heller at de som glemmer en så grunnleggende ting er de som vil være helt ute for å si det rett ut. De som mente at digital markedsføring skulle erstatte møtebooking innså også at det ikke stemte, men at en kombinasjon gjerne fungerer bra.
Møtebooking handler om fremtidige salg og løfter selskapet ditt videre. Hør derfor med oss hvordan vi kan hjelpe deg med å nå dine salgsmål!