Selgerbloggen

Hva er møtebooking?

Møtebooking er ofte begynnelsen på et B2B-salg for å si det enkelt.

Det er utrolig mange produkter og tjenester der det er lange beslutningshorisonter og da begynner gjerne salgsprosessen med et møte. Og det hjelper ikke at du har “verdens beste tekniske løsning” om du ikke er i stand til å møte potensiell kunder. Møtebooking er å utføre bedriftens langsiktige strategier, det er å spre kunnskap om deres produkter og tjenester og ikke minst er det gjennom møter man ofte selger.  

Treffer du med møtebookingen betyr det økt aktivitet, det er det som er å utføre bedriftens salgsmål og strategier og siste, men ikke minst: det er salg, økt omsetning og videre vekst for bedriftene.  

Hva skal til for å lykkes med møtebooking? For å gi et virkelig utfyllende svar på dette spørsmålet så anbefaler vi deg, kjære leser, å lese vår ebok om nettopp møtebooking: https://www.venezu.no/moetebookingshjelp/guide-til-motebooking Boken kan leses på nettet eller den kan lastes ned.  

Hva kjennetegner en god møtebooker? Det er et spørsmål vi ofte får. Vi i Venezu har våre preferanser på hvem vi tror gjør en god jobb, men det er ingen fasittsvar. Det vi ser er at det trengs energi (vår erfaring at de tidlig i karrieren kanskje har mer av det enn om du er en senior – i alle fall om du skal booke møter dag etter dag i månedsvis), du er målbevisst, du takler et nei og går for neste samtale og god oppfølging er selvsagt.

En uttalelse vi ofte hører når vi skal i gang med et møtebookingsprosjekt er at våre oppdragsgivere sier at «så lenge jeg kommer i møtene vil jeg sørge for at salget kommer. Men det å plukke opp telefonen har jeg hverken tid til eller er noe som jeg liker!»

Møtebooking er virkelig ikke verdens enkleste jobb, og vi så overfor hva som kreves for at du skal lykkes i jobben din. Vi skal heller ikke legge skjul på at dette er en jobb som kanskje passer best for noen som er forholdsvis tidlig i karrieren. Da har du ofte den lille ekstra energien som er påkrev for å lykkes nettopp med møtebooking.  

Møtebooking høres kanskje ut som en enkel jobb, men det er mye som skal til for å virkelig lykkes.  

Så hva er møtebooking? Det kan oppsummeres med:

  • Det er forberedelser i form av å velge rett målgruppe: hvem skal vi faktisk ringe til? Det er segment, det er størrelse, det er lokasjon og det er omsetning – alt dette kan avgjøre hvor vellykket en kampanje blir.
  • Det er kunnskapen om å skrive en god pitch, formidle budskapet, kjapt analysere om prospectet (som man ringer) er i målgruppen og booke inn møtet. Dette er AIDA satt i system (AIDA = Attention, Interest, Desire, Action – med andre ord gå fra oppmerksomhet til å bekrefte et godt møte i løpet av en samtale)
  • Punktet over går rett inn på det om personlighet. Hvem skal være din nye møtebooker?  
  • Møtebooking og koordinering: vi sørger for at du får de rette møtene til riktig tid og sted. En viktig suksessfaktor for å lykkes er å ikke avtale et møte for langt inn i fremtiden. Ved fysiske møter bør de bookes maks tre uker. Her er god prosjektledelse oss i mellom sentralt.  
  • Avlysninger: det er alltid kjedelig når møter blir avlyst, men det vil også skje om det var du selv som booket møtene. Våre tall viser at ved god dialog mellom oss og våre kunder, vil opptil 80 % av disse møtene bli rebooket. Kanskje ble møtet avlyst pga. sykdom eller kanskje var det en krise i bedriften som gjorde at de måtte avlyse. En avlysning er ikke en tapt mulighet, det bare forsinker prosessen likt.  

Møtebooking er salg, og salg igjen er avhengig av at prosessen kommer i gang. For det er det møtebooking er: begynnelsen av den viktige salgsprosessen: booke et møte, gå i det samme møtet, følge opp, kanskje et nytt møte, sende tilbud, forhandlinger og deretter sender ut et kontraktsforslag. Før du kanskje må forhandle ytterligere litt før salget er i boks. Alt dette er kun mulig fordi at du nettopp begynte en prosess gjennom møtebooking for dere.  Møtebooking er å bygge salgspipe, generere leads/muligheter og avtale gode møter/salgsmuligheter.  

For dere som er interessert i fotball så vet dere at gode lag «alltid» har stang inn og de scorer ofte mål på slutten av en kamp. Sånn er det i salg også: gode selgere har alltid «flaks», men flaks handler om innsats over tid når vi snakker om salgsyrket, Sånn er det med møtebooking også: jo lengre tid en investerer i det, jo mer «flaks» har man!

Kontakt oss derfor for å høre om hvordan dere skal få ekstra fart på møtebookingen og salgsprosessene deres!

Del med andre
Linkedin logo

Interessert i økt kundevekst?

Kontakt oss

Les mer fra selgerbloggen

Les hele selgerbloggen

Les om våre flinke ansatte

Les flere Venezu Stories

Les nyheter

Les flere nyheter