• home
  • Danish
  • English
  • Swedish
  • Norsk

Nyheter

Venezu har ringt 3 millioner salgspitcher for norske IT-selskaper

Stein Dale og telemarketingselskapet Venezu ser at IT-bransjen erstatter selgere med digitale verktøy. Men når det butter imot, ringer de ham.

Publisert: 25/11/19 oppdatert: 25/11/19

– Bare de seneste par månedene har vi fått like mange henvendelser som vi fikk i første halvår, sier Stein Dale. 

Dale startet telemarketingselskapet Venezu fra kjøkkenbenken i 2002 etter at han mistet jobben som aksjemegler. 17 år senere har selskapet hans ringt over tre millioner salgstelefoner for mange av Norges største IT-selskaper og omsatt for totalt 300 millioner kroner.

Venezu selger salgstjenester samt leier ut selgere og markedspersonell i en kombinasjon av callsenter og bemanningsselskap rettet mot IT-bransjen. Pr. i dag har selskapet nærmere 150 IT-selskaper på kundelisten.

– Det råder en idé om at man ikke lenger trenger selgere og at de kan erstattes med eposter og digitale verktøy. Det finnes imidlertid mange kunder som ikke er klar over at de har et behov, og de må ringes, sier Dale.

I fjor mistet selskapets halve omsetningen fra den viktigste kunde etter en omorganisering hos dem. Tapet førte til at selskapets omsetning falt 8 prosent til 26,3 millioner kroner.

– Vi mistet mye omsetning fra vår største kunde, og i andre kvartal 2018 var omsetningen ned 25 prosent. Vi skjønte at vi bare måtte sette i gang og ringe som juling, sier han. 

Deler av årsaken er, ifølge Dale, at mange selskaper har valgt å fase ut rene selgere med såkalt «inbound marketing»-verktøy, som skal være mer kostnadseffektivt.

– Det er knallgode systemer, men det du må ha er en blanding av nye og gamle metoder. Cold-callingen er nærmest død her til lands fordi AS Norge går så godt at folk ikke gidder lenger, sier Dale.

I år hevder han selskapet vil oppnå et rekordår, og forventer en omsetning over toppåret i 2016. Delvis fordi selskapet satte alle kluter til, men også fordi han mener tegn på en negativ trend i markedet gir vekstmuligheter for selskaper som hans.

– Når selskapene har behov for å øke salget, ringer de oss. Vi er motsykliske og har våre beste perioder når utsiktene er negative, som etter finanskrisen sier han.

I hans øyne er stillinger som Key Account Manager mer produktspesialister man sender ut i andre rekke, mens selgerne Venezu tilbyr gjør det første grovarbeidet.

En stor del av selskapets inntekter kommer fra møtebooking, hente inn folk til seminarer og utleie av selgere som tør å ta opp telefonen. Og ofte ringes det, ifølge ham, på vegne av store selskaper som allerede har tunge salgsavdelinger.

– 50 prosent av telefonene vi gjør er møtebooking, og etter 17 år er treffprosenten fortsatt helt lik, sier han og legger til:

– Ingen har så mange unnskyldninger for ikke å ringe som gode selgere, humrer Dale.

Han peker ut spesielt fem typer selskaper som ofte tar kontakt. Oppstartsselskaper som er mest opptatt av utvikling, store «lokomotiv» som de seneste årene har brukt mye ressurser på å digitalisere salgsavdelingene, selskaper som skal inn i Norge, IT-tjenesteselskaper som sliter med å skille seg ut og bedrifter som er i krise om omveltning.

I lokalene Dale har kjøpt ved Aleksander Kiellands plass sitter rundt et dusin og prater i telefonen. Dale betaler ikke kommisjon, men har alle ansatte på fastlønn. 

Nær samtlige i lokalet er nyutdannede studenter med høyere utdanning. 

– De kommer inn her og får opplæring i salg på telefon i en periode, før de leies ut til bedriftene. Man snakker om høy turnover som noe negativt i bransjen, men i vårt tilfelle er det en del av poenget. Hvis du er her ett år etter at du begynte har du gjort noe feil, sier han.

Dale retter et kritisk stikk mot utdanningsinstitusjonene som pøser ut studenter i hundretalls innen fagområder det ikke finnes et marked for.

Han nevner markedsføringsstudenter fra BI og HR-studenter fra Kristiania som er hyppigst representert hos Venezu.

– Mange er desillusjonerte i møte med arbeidsmarkedet på grunn av for høye forvetninger utdanningsinstitusjonene har bygd opp sier han. For mange av dem er vi et springbrett inn på arbeidsmarkedet. Uavhengig av bakgrunn lærer de seg noe som er svært ettertraktet i markedet i dag – å kunne selge, sier han.