• home
  • Danish
  • English
  • Swedish
  • Norsk

Inbound Marketing

Hva er Inbound Marketing? Kort fortalt er det å markedsføre din bedrift gjennom e-bøker, blogginnlegg, sosiale medier og annet målrettet innhold for slik å tiltrekke seg kunder.

Det er det motsatte av f.eks. å kjøre en kampanje på TV der en skyter med hagle: med Inbound Marketing handler det om innhold, innhold, innhold. Det du ønsker er å bygge et så godt innhold på din nettside at potensielle kunder blir interessert og ønsker å kjøpe av deg. 

Det sentrale er å tilby dem personlig innhold som så bearbeider dem til de gjennomfører kjøpsprosessen. Det er spesielt et par grunner til at dette blir mer og mer populært og det ene er at det er vanskelig å måle effekten av markedsføring og det andre er at alle bedrifter trenger leads. Men på et punkt tar våre konkurrenter feil: mange hevder at cold-calling ikke fungerer lenger og at fremtiden er digital. Mange selskaper kan nok jobbe utelukkende digitalt i gode tider men det ene utelukker ikke det andre. Baserer du din markedsføring kun på digital markedsføring vil du gå glipp av mange muligheter og det vil påvirke deg negativt i dårlige tider. Da er det de som har en parallell satsning på cold-calling og møtebooking som vil ha en stor fordel – i dårlige tider må du ut og gjøre jobben selv, ikke bare stole på at nye kunder skal ringe inn. 

Inbound marketing har fire steg som de bygger på:

  • Tiltrekke seg prospects
  • Konvertering av prospects til å bli kunder
  • Selge til nye og eksisterende kunder
  • Begeistre kunder slik at de kjøper igjen

 

  1. Tiltrekke seg nye kunder

Det å tiltrekke seg prospects og nye kunder fordrer at dere er villige til å ta dere tiden til å lage et godt innhold. Innhold er helt essensielt når det gjelder Inbound Marketing: artikler, white papers, blogger og lignende må produseres med jevnlig mellomrom. Videre må sosiale medier tas i bruk samt søkeoptimalisering og da primært i Google. Undersøkelser viser at nær 80 % av alle B2B-kjøp starter nettopp i Google.

 

  1. Konvertering

Du har nå begynt å få flere besøkende på websiden din, du har trafikk fra sosiale medier og flere og flere leser bloggen din. Det som er det viktige er at du her tiltrekker lesere ved å tilby dem et premiuminnhold som viser at du tilbyr dem informasjon som har høy verdi for dem. Det du ønsker å oppnå er at de legger igjen sin epostadresse og at du kan begynne å kommunisere enda mer med disse. For å sikre dette bruker en her det som en kaller «Call to Action» (CTA) der de laster ned ditt verdifulle innhold i bytte med sin epost. Dette gjøres ofte på det som heter «landingssider» - det er rett og slett vanlige websider som er satt opp for å gjøre denne jobben. 

 

  1. Selge

Frem til nå har markedsavdelingen gjort jobben med å skape interessen og nå tar salg over. Det er her mange misforstår og tror at fremtiden er utelukkende digital og at en bare skal høste fruktene av digital markedsføring. Det er feil, en må fremdeles ringe ut og vi i Venezu har ti-talls med digitale kampanjer i kombinasjon med oppfølging over telefon og møtebooking vi kan vise til. Spesielt i dårlige tider vil det være helt avgjørende at en fremdeles har et godt trykk på møtebooking via telefonen og kombinerer digital markedsføring med klassiske telefonaktiviteter.

I teorien skal en her kunne sette opp workflows (tilpassede epost utfra interesse) og deretter sette opp leadscoring (setter opp poeng utfra hva de leser på din webside) som indikerer når noen er i kjøpsmodus. Her både må og bør det ringes til vedkommende så markedsføring og salg går hånd i hånd, akkurat som tidligere.

 

  1. Begeistre

Det siste punktet er å kunne begeistre dine kunder ved å gjøre det så bra, behandle de så godt at de blir fremtidige ambassadører for deg og ditt selskap. Ved å skryte av deg og ditt selskap til andre så vil det gi deg nye leads og kunder.