Person på kontoret
Aktuelt

Markeds­oppdatering fra Venezu for Q2-2023

Etter hvert kvartal vil vi i Venezu kommentere trendene vi ser i IT-bransjen basert på våre erfaringer.

Det sies at når drosjesjåførene begynner å gi deg aksjeråd, da er det på tide å selge seg ut. Men samtidig er det en kjensgjerning at det er ingen yrkesgruppe som raskere merker om det er dårligere tider på vei. Noe av det første en kutter forbruket sitt på, det gjelder både husholdninger og bedrifter, er nettopp kjøp av drosjetjenester.

I januar og februar merket vi i Venezu spesielt godt at det er var stopp både fra de større internasjonale IT-selskapene men også fra mange av de norske investorene – noe som igjen gjorde at start- og scaleups måtte skru igjen investeringskranen. Noen av de største IT-selskapene gjennomførte også nedbemanninger som er gått under radaren og det har ikke vært skriving om dette i norske medier. Det mediene derimot fikk nyss i var at norske gründerselskaper har hatt stopp i investeringene og at det har vært konkurser blant disse. Det som går igjen blant sistnevnte er at «det tar lenger tid enn vi hadde trodd». Det som også går igjen er nesten uten unntak følgende sitat: «Bare jeg kommer i møtene får jeg solgt tjenestene våre. Men det er det det å plukke opp telefonen og ta cold-calls jeg ikke greier. Derfor trenger jeg hjelp til møtebooking». Det er det å bygge pipeline, booke møter og skape aktiviteten som er utfordringen.

I min ungdom jobbet jeg i EUnet (European Unix Network). EUnet var mer eller mindre de som tok Internett til Norge og var de absolutte pionerene. I og med at Internett var såpass nytt var det mye prøving og feiling og dermed var det ofte selgerne som gav premissene og solgte inn «umulige» prosjekter som IT-folkene måtte løse. Det mange gründere glemmer er at produktutviklingen er et samspill mellom nettopp salg og IT. I stedet for å pøse på med mer utvikling må en fokusere på salget og de tilbakemeldinger som markedet gir. Det var det EUnet gjorde den gangen. Det er også det vi ser er på vei tilbake på blant norske start- og scaleups. Det er ikke snakk om vekst for veksten sin skyld lenger, men det skal gjøres lønnsomt også. Derfor er denne målgruppen tilbake for fullt.

Tjenester og produkter innen grønn IT, bærekraft og AI opplever vi at har stadig større fokus, både hos sluttkunder og leverandører. Interessant nok så jobbet vi i Venezu med «grønn IT» lenge før det ble et begrep, vi ringte og presenterte Azure før de knapt visste hva det var internt i Microsoft og AI hører vi flere og flere av kundene våre vil vi skal presentere i deres produkter og tjenester. AI har vi jobbet med før det ble et «buzz» og vi vet hvordan vi skal få frem verdibudskapet på en effektiv måte.

Hva vil Q3 i år bringe? Trolig mye av det samme som tidligere år. Mange bedrifter burde komme i gang med markedsundersøkelser, bygge pipeline og møtebooking tidlig i kvartalet for det er kort tid igjen til jul. Basert på estimat for august og september for oss i Venezu virker det som det er usedvanlig mange selskaper som er motivert for nettopp dette og fra vårt ståsted ser det ut til at optimismen er tilbake i markedet. I alle fall blant våre kunder.

For mer informasjon om hvordan bygge pipeline, booke møter og komme i posisjon til å nå bedriftens sine budsjetter, kontakt Daglig Leder Stein Dale på stein.dale(a)venezu.no eller mobil 980 42000.

Del med andre
Linkedin logo

Interessert i økt kundevekst?

Kontakt oss

Les flere Venezu Stories

Les mer fra selgerbloggen

Les flere nyheter

Les flere saker